Glad självständighetsdag Finland 93 år!

 

Dethär me självständighetsdag känns BIG! De var det kanske inte förr, eller jovisst alltid har de ju varit viktigt och i min familj har vi haft traditioner som hör ihop med självständighetsdagen tex att ha två ljus på varje fönster har varit och kommer att vara en tradition jag håller fast vid. Men efter utbytestiden känner man sig lite extra patriotisk.

 

Då jag åkte till Spanien och mänskor frågade mig varifrån jag kommer svarade jag:     – nåjaa från Finland, men de e nu ett litet land o du vet knappast var de finns o där e kallt o mörkt o mycke snö. Lite sådär som att int e de nu så speciellt. Efter att ha varit en månad i Spanien växte MEGAPATRIOTEN inom mig, då man liksom inser hur bra man eg har det och hur fint det är med alla fyra årstider och hur fina och vänliga Finländare är. Det finns liksom inget som kan nå upp till att vara Finländare och att få bo i Finland.

 

Vi har ett tryggt vackert land, där man kan lita på mänskor, där allt sköter sig, där vi får toppen vård, toppen skolning och toppen behandling. Frisk luft, knarr under skorna, stjärnklara vinternätter, varma vårdagar, tussilagon, smält snö, grönt gräs, skogar, fågelsång, hav, sjöar, ren natur, glass, blommor, jordgubbstårta, blå himmel, vågor som gluppar mot bryggan, kyliga höstmornar, höstlöv, rågbröd. Tänk att vi har de så bra, tänk att vi verkligen har fått allt!

 

Efter att jag varit i Valencia en stund och insett allt detta blev mitt svar till varifrån jag kommer lite annorlunda:

I'm from Finland, you have to know it, it's by far the most beautiful country in the WORLD. We have snow, oh yes, it's sooo beautiful, and we have a beautiful warm summer (no polar bears), we have forests they're green and lush and we have clean water, a thousand lakes and the sea. People are kind and nice and we have the best school system in the world, we Finns take care of eachother..

 

Vid dethär laget hade såklart frågaren redan försvunnit 😉 I'm Finnish and very proud of it!!!

 

I ❤ Finland

 


 

