Nu har jag mycket ärende, eller inte mycket, men viktigt. Först tänkte jag inte skriva om dethär men så ändrade jag mig för ni måste få höra, jag måste dela med mig av det goda – nämligen dethär

Menskoppen är det bästa som nånsin uppfunnits och jag kan inte förstå HUR jag kunnat leva utan den så länge. Köpte min i början av sommaren efter att ha funderat på den länge och läst massor om den. Då min arbetskompis berättade om sina erfarenheter om den klickade jag hem världens finaste kopp och har aldrig varit mer nöjd.

Ja varför är den så bra då? Jo för att:

1. Den är väldigt enkel att använda, man böjer koppen dubbel och swoosh åker den in dit den ska. Man kan ha lite problem med att få den på plats till en början, men för min del var det aldrig några problem. Den söker sig på plats helt själv liksom. Såhär gör man:

 

 

Jag gör sådär som på bild nummer 1, men man provar sig fram till vilket som funkar bäst.

Om man har problem kan man väta koppen och då blir den halare = lättare att få på plats.

Då man tömmer koppen, är det bara att dra i antennen och hjälpa till lite eftersom koppen blir lufttät. Då den är ute sköljer man koppen med vatten/tvål (det finns tvålar just för detta ändamål, vissa använder handtvål, men jag har klarat mig bra med vatten) och så kan man lägga i den igen, svårare än så är det inte. Då jag använder den för första gången varje månad kokar jag koppen i ca. 5 min, detta sker i en liten kastrull som jag köpt bara för detta ändamål (så ni som kommer på besök kan lita på att jag inte kokar gröt i samma kastrull 🙂 ). Och då mensen slutar kokar jag den pånytt och lägger koppen i den söta påsen där jag förvarar den tills jag igen behöver den. Annars räcker det med att man sköljer den med vatten.

Antennen kan justeras, då man provat den några gånger kan man klippa av antennen om den känns för mycket, för mig var det inget problem heller, men ifall det känns så kan man kapa av den så den blir just sån som man vill ha.

2. Då koppen är på sin plats känner man NOLL av den. Man glömmer helt enkelt bort att man har mens för att; man kan spontansimma om man vill, sova naken om man så behagar, man behöver inte oroa sig för leaks då koppen är tät och man kan ha hur tighta byxor som helst utan att vara rädd att nån ska se att du har en binda. Man kan också glömma bort den äckliga blöj-fiilisen, sporta utan att bindan klistrar sig fast på svettig hud och känna sig fräsch.

3. Det som jag tycker att är absolut det skönaste med koppen är det att den inte behöver tömmas så ofta. Såsom jag har det tömmer jag den på morgonen då jag vaknar och på kvällen innan jag lägger mig och that’s it! Man slipper allt dedär pinsamma hos gäster, på jobbet etc. Vart ska man sätta tampongen/bindan om det inte finns en roskis i wc? – Var har ni roskisen? vem har nu int fråga det nångång hos en ny bekant? Usch så man känner sig SÅ pinsam med sitt lilla paket i handen. Eller då man övernattar hos nån och det prasslar i byxan, int är det så kiva heller..

Man kan helt enkelt glömma sin mens helt och hållet och göra allt det man vill OCH känna sig bekväm! Dessutom räcker det att man skaffar en, man behöver inte, sådär som med tamponger och bindor skaffa olika storlekar för olika dagar, en räcker!

 

 

 

 

 

 

4. Koppen är billig, min söta ljusröda kostade 26 € med frakt. Och då kan jag säkert ha den i åtm 5 år. Min arbetskompis har haft sin i 7 år nu och hon sa att den är riktigt bra fortfarande, så om min kopp håller i 5 år kostar den drygt 5 € per år. Räkna bara vad det blir med bindor eller tamponger!!!

5. Ekologisk är den ju också! Tänk på att aldrig mera behöva använda en binda eller tampong, och naturen tackar!

6. Söta är dom ju dessutom, klick 🙂 och nuförtiden finns det så många olika att välja mellan, så många färger och storlekar! (aijoo jag har den allra minsta, storlek S, och jag skulle klara mig med en som var hälften mindre)

Jag ska lägga några länkar här så ni kan läsa mera

Basinfo, frågor och svar, hur man använder, väljer storlek osv osv..

En finsk onlinebutik

Lunette’s hemsidor, ett finskt märke, Lunette finns att köpa också på tex Stockmann och YA. Bra basinfo om hur man använder, bilder på hur man viker osv. Mycket bra sidor, dom har också luomutvålar och salvor osv.

Här köpte jag min, och är mycket nöjd med den!

Jag kunde predika i all evighet om hur bra koppen är 🙂 jag är bara så otroligt nöjd med den och jag hoppas nån blev ens lite intresserad för vet ni vad, dethär gör mensen så mycket trevligare!! Jag har tom sagt att min otroligt söta sweet strawberry kopp får mig att länga till nästa mens 🙂 tro det eller ej

 

 

 

 

