Jag är hemma igen. Härligt. Jag är trött men lycklig. En trevlig varm jul bakom och slutet av året framför. Imorgon blir det jobb igen men resten av kvällen tänker jag chilla, läsa och äta choklad, en liten stund för mig själv före vardagen igen börjar.

Änglaklockan plingade i mörkret på morgonen när vi steg upp 05 något på julaftonen.

Tornet på gravgården i sandudd lyste upp det tysta mörkret på julaftonsmorgonen 06.45 en tyst stillhet som bara finns där bland tusentals ljus och blåsten från havet.

Hann paketera mina paket just i tid..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Risgrynsgröten med mandeln som mamma fick, och bullgummorna och gubbarna som jag hade bakat dagen innan. Min mommo laga alltid såna åt oss och jag vill fortsätta med traditionen men som ni ser har jag ännu mycket att lära mig innan dom ser bra ut. Smaken var det dock inget fel på.


Så gjorde vi oss julfina.. innan gästerna kom

 

 


 

 

 

Den minsta tomten tyckte om mammas pepparkakor

 

 

 



 

 

 

 

 

Så kom bocken, och herreguuud så jag hade varit snäll. En av paketen som var av min favoritbock var paketerad i La Gazetta..


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag fick böcker, choklad i mänder, yllesockor, en ljusstake, polkagrisar, ostar och vin med pepparkakor och tucar, en karaff, knivar, kuvert, pyjamas, smycken, koppar från Marimekko och en ram, en smörkniv och stekgrejs som vaari hade lagat och så tusen andra saker som är minst lika trveliga som alla de ovannämnda.

Förra natten har det stormat. Pappa sa att våghöjden var 9 meter på Utö. Huj. Pappa hämtade mig hem med bilen, ända fram till dörren, vilken lyx!! O vi åkte hem via Åbo i ett vackert solväder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men NU ska jag njuta; läsa böcker och äta choklad. Tack o gonatt


